مکان شما : صغحه نخست مقالات مدیریت فرآیند مدیریت پروژه و مشاغل مناسب مدیران پروژه
فرآیند مدیریت پروژه و مشاغل مناسب مدیران پروژه
image_pdf

پروژه و مدیریت پروژه

مدیریت پروژه بی شک یکی از مهمترین و پر استفاده ترین شاخه های مدیریت ، طی چند دهه اخیر بوده است. آن چیزی که به عنوان برداشتی جامع از میان توصیفاتی که کارشناسان و مجرّبین مدیریت پروژه از مفهوم مدیریت پروژه داشته اند ، بیانگر این واقعیت است که پروژه را مجموعه ای از فعالیت هایی دانسته اند که شروع و خاتمه داشته باشد به طوریکه این مجموعه فعالیتها عموماً تکراری نباشند. به این ترتیب بسیاری از اعمالی که در زندگی مردم رخ می دهند به نوعی پروژه خواهند بود. چون اولاً شروع و خاتمه دارند، ثانیاً تکراری نیز نیستند. با این حال برداشتی که امروزه از پروژه ها مد نظر است بیشتر شامل پروژه های تحقیقاتی، صنعتی، عمرانی، نرم افزاری و IT است.

جهت شرکت در دوره جامع مدیریت پروژه کلیک کنید

دوره جامع مدیریت پروژه

جهت شرکت در دوره جامع مدیریت پروژه کلیک کنید

فرآیند مدیریت پروژه

پنج گروه فرآیند مدیریت پروژه به شرح زیر هستند:

  • -آغاز
  • -برنامه ریزی
  • -اجرا
  • -نظارت و کنترل
  • -اتمام

جهت شرکت در دوره جامع مدیریت پروژه کلیک کنید

مفهوم مدیریت پروژه

مدیریت پروژه ، مجموعه ای از دانش ، مهارتها ، ابزارها  و تکنیک هایی است که با به کارگیری و یکپارچه سازی فرآیند مدیریت پروژه  شامل فرآیندهای آغازین، برنامه ریزی، اجرا، کنترل و پایانی  برای دست یابی به اهداف پروژه و رفع نیازهای آن به اداره فالعیت های پروژه می پردازد. مدیریت یک پروژه بدون توجه به تکنیک ها و دانش مدیریت پروژه، دقیقاً مثل انجام یک بازی فوتبال بدون داشتن تاکتیک بازی می باشد. یک مربی فوتبال باید بازیکنان را به همکاری با یکدیگر تشویق نماید و همواره باید این سئوال را از خود بپرسد که؛ "ما باید چگونه در این مسابقه بازی کنیم تا به امتیازی بالاتر از تیم حریف دست پیدا کنیم؟ پرداختن به این مورد توجه به یک نکته کلیدی است که تک تک اعضای تیم، جهت رسیدن به هدف باید مدنظر داشته باشند

جهت شرکت در دوره جامع مدیریت پروژه کلیک کنید

مشاغل مناسب مدیران پروژه

معمولا مدیران پروژه می‌توانند مشاغل مختلفی را بر عهده بگیرند که از میان آنها به چند مورد اشاره می‌کنیم:

هماهنگ‌کننده‌ی پروژه: کارمندانی که در این پُست مشغول به کار می‌شوند، معمولا به کارهای اداریِ مرتبط با پروژه‌های بزرگ رسیدگی می‌کنند، جلسات را هماهنگ و اطلاعات را به افراد مربوطه منتقل می‌کنند.

مسئول زمانبندی پروژه: این فرد سیستم نرم‌افزاری‌ای که برای پروژه‌های بزرگ مورد نیاز است را کنترل می‌کند و به هنگام لزوم آن را به‌روز رسانی می‌کند و مثلا، تغییرات برنامه‌ها و فرجه‌های زمانی را وارد سیستم می‌کند. این بیشتر یک وظیفه‌ی فنی است تا مدیریتی

دستیار مدیر پروژه: از این فرد انتظار می‌رود که در مواقع لزوم به مدیر پروژه کمک کند. معمولا قسمت‌های مختلفی از پروژه به این افراد داده می‌شود که زیر نظر مدیر پروژه آنها را بررسی می‌کنند.

مدیر پروژه: وظیفه‌ی او بررسی و نظارت بر پروژه از آغاز تا زمان تکمیل است.

مدیر پروژه‌ی ارشد: این فرد بر چند پروژه به صورت همزمان نظارت دارد، پروژه‌های مختلف را با هم هماهنگ می‌کند، در مورد اولویت‌ها تصمیم‌گیری و بودجه‌ی کلی و منابع مورد نیاز تمامی پروژه‌ها را مدیریت می‌کند.

جهت شرکت در دوره جامع مدیریت پروژه کلیک کنید

تاریخ انتشار : دوشنبه 24 جولای 2017 دسته : مدیریت , مقالات بازدید : 251 بار نظرات : بدون نظر نویسنده : رایتک
مقالات مرتبط
مدیریت پروژه
مدیریت پروژه و کارکرد آن پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...
حسابداری مدیریتی
آشنایی با مفاهیم اساسی در حسابداری مدیریتی در این نوشته به معرفی حسابداری مدیریت یا حسابداری مدیریتی می پردازیم و مفاهیم اساسی در حسابداری مالی را بیان می کنیم. حسابداری مدیریتی حسابداری مدیریت یا حسابداری مدیریتی بر ...
نمونه ای از بازاریابی در صنعت گردشگری بازاریابی در صنعت گردشگری یک روند مدیریتی(اداری) شامل پیش بینی نیازها و جلب رضایت گردشگران فعلی و آتی است به طوری که اساساً شرکت های مسافرتی و عرضه کنندگان را در رقابت با ...
دوره آموزشی مدیریت منابع انساني
اهداف و وظایف مدیران منابع انسانی مدیریت منابع انسانی مدیریت منابع انسانی عبارت است از فرایند جذب، آموزش، ارزیابی و جبران خدمت کارکنان؛ و هدف آن کسب اطمینان از جذب و نگهداری منابع انسانی شایسته در سازمان به ...
دوره حسابداری ویژه بازار کار
اهمیت حسابداری ویژه بازار کار حسابداری ویژه بازار کار بنگاه‌ های اقتصادی که در سطح جامعه فعالیت دارند، نیاز اساسی به ساماندهی حساب ‌ها و چرخه‌ های مالی خود دارند و از این رو همیشه جایگاه ...
روش EPC
اهمیت مدیریت روش EPC علت‌ پیش‌ رفتن‌ بازار کار به‌ سوی‌ قراردادهای‌ EPC اولین‌ دلیل‌ اطمینان‌ کارفرما یا صاحب‌ کار از مبلغ‌ نهایی‌ و ...
دوره های آموزشی مرتبط
دوره آموزشی mba
تعداد ساعات دوره : 300 ساعت
نوع گواهینامه : مدرک رسمی وزارت علوم
نوع دوره : آموزش حضوری ، مجازی
قیمت : 3,000,000 تومان
تعداد ساعات دوره : 2 ماه 100 ساعت
نوع گواهینامه : مدرک رسمی وزارت علوم
نوع دوره : آموزش مجازی , غیرحضوری
قیمت : 3,300,000 تومان
مسئولین دفاتر
تعداد ساعات دوره : 16 الی 32 ساعت
نوع گواهینامه : مدرک رسمی وزارت علوم
نوع دوره : حضوری , غیرحضوری
قیمت : 300,000 تومان
تعداد ساعات دوره : 16 الی 32 ساعت
نوع گواهینامه : مدرک رسمی وزارت علوم
نوع دوره : آموزش حضوری ، مجازی
قیمت : 320,000 تومان
تعداد ساعات دوره : 2 ماه 100 ساعت
نوع گواهینامه : مدرک رسمی وزارت علوم
نوع دوره : آموزش مجازی , غیرحضوری
قیمت : 350,000 تومان
دوره DBA
تعداد ساعات دوره : 300 ساعت
نوع گواهینامه : مدرک رسمی وزارت علوم
نوع دوره : آموزش مجازی , غیرحضوری
قیمت : 4,500,000 تومان
نظرات شما
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
تلفن مشاوره مشاوره رایگان