مکان شما : صغحه نخست مقالات مدیریت 6 سبک مدیریتی مدرن
6 سبک مدیریتی مدرن

سبک های مدیریتی

سبک های مدیریتی

برای شرکت در دوره های مدیریت موسسه رایتک کلیک کنید

 

1- سبک دستوری

در سبک مدیریتی دستوری، یا مدیریت اجبار، هدف اطاعت فوری از جانب کارکنان است. مدیر از نوع "کار را همان طور که من می گویم انجام بده" است، کارکنان به شدت کنترل می شوند، وانگیزه در کارکنان با نظم و تهدید ایجادمی شود.

  • این سبک هنگامی کارآیی دارد که شرکت با بحران مواجه باشد، و یا هرگونه تغییر در فعالیت شرکت توام با ریسک باشد.
  • ولی اگر کارکنان توسعه یافته نباشند، به دلیل این که یادگیری اتفاق نمی افتد، و/ یا چنانچه کارکنان ماهر و متخصص باشند- که در این صورت از کار نا امید و بیزار می شوند- این سبک کارآیی ندارد.

2- سبک اختیار دهنده

در این سبک هدف اولیه دادن جهت و چشم انداز بلند مدت به کارکنان است. مدیر "مقتدر ولی دوست" است، به کارکنان جهت درست و شفاف را نشان می دهد، و با پاداش در ازای بازخورد کارشان به آنها انگیزه می دهد.

  • این سبک هنگامی کارآیی داردکه جهت گیری و استانداردهای موردنظر وجود داشته باشند، و رهبر از اعتبار کافی برخوردار باشد.
  • ولی هنگامی که کارکنان توسعه یافته نباشند- چون برای انجام کار باید دائم راهنمایی شوند- ، و/ یا رهبر اعتبار کافی نداشته باشد تا کارکنان به رهبری وی اعتقاد داشته باشند و از او پیروی کنند، این سبک کارآیی نخواهد داشت.

3- سبک مرید و مرشدی

در این سبک هدف اولیه ایجاد هماهنگی بین کارکنان و نیز بین مدیر و کارکنان است. مدیر از نوع" اول کارکنان، دوم کار" است. مدیر بر اجتناب از برخورد  و ایجاد روابط دوستانه بین کارکنان تاکید دارد و با خوشحال و راضی کردن کارکنان در آنها انگیزه ایجاد می کند.

  • این سبک هنگامی کارآیی داردکه با سایر سبکها به کار برده شود، وظایف تعریف شده و تکراری باشند، به کارکنان کمک و مشورت داده شود، و بالاخره برخورد و چالشی در گروه مدیریت ارشد وجود نداشته باشد.
  • ولی اگر کارکنان ماهر نباشند– زیرا این سبک بر کار تاکید ندارد- و/ یا شرایط بحرانی باشد – که در این صورت باید چشم انداز مشخص شود-  این سبک کارآیی ندارد.

4– سبک مشارکتی

در مدیریت مشارکتی (دموکراتیک) هدف اولیه ایجاد همکاری و توافق بین کارکنان است. سبک مدیریت عبارت است از "هر فرد دارای ایده است". در این سبک کارکنان تشویق می شوند در تصمیم گیریها دخالت کنند و به تلاش گروهی پاداش داده می شود.

  • این سبک هنگامی کارآمد است که کارکنان بتوانندگروهی کار کنند، تجربه و مهارت لازم را داشته باشند، و محیط کار پایدار باشد.
  • ولی اگر کارکنان با هم همسو و همفکر نباشند، وقت کافی برای جلسات گروهی نباشد، و/ یارقابت وجود نداشته باشد- که در این صورت نظارت دقیق لازم است- این سبک کارآیی لازم را نخواهد داشت.

5– سبک پیشرو  و متعالی

در این سبک مدیریت به استانداردهای بالا و تعالی می اندیشد، مدیر  از نوع "خودم تصمیم می گیرم و انجام می دهم" است، بسیاری از امور را مدیر خودش انجام می دهد و انتظار دارد کارکنان از او پیروی کنند، با قرار دادن استانداردهای متعالی انگیزه به وجود می آورد و انتظار دارد کارکنان خودشان طبق آن استانداردها جهت گیری کنند.

  • این سبک هنگامی کارآمد است که کارکنان بسیار با انگیزه، توانمند، و رقابتی باشند، به همکاری، همفکری، و همسو بودن آنها خیلی نیاز نباشد، و کارشناسانی بسیار قوی باشند.
  • ولی اگر نیروی کار به همکاری و همفکری نیاز داشته باشند، یا توسعه در کار مورد نیاز باشد- یعنی مربیگری و همکاری لازم باشد – این سبک پاسخگو نیست و کارآیی ندارد.

6– سبک مربیگری

اولین هدف در سبک مربیگری توسعه بلند مدت و حرفه ای کارکنان است. سبک مدیریت "توسعه ای" است، مدیر کارکنان راتشویق می کندکه قابلیتهای خودرا ارتقاء دهند و کارآیی خودرا بالا برند و در کارکنان با ایجاد فرصت مطالعاتی انگیزه ایجاد می کند.

  • این سبک هنگامی کارآمد است که لازم باشد مهارتهای کارکنان توسعه یابد و کارکنان برای ارتقاء خود انگیزه داشته باشند.
  • ولی اگر رهبر خودش فاقد تخصص لازم باشد، تفاوت در مهارت کارکنان بیش از حد باشد، یا شرایط کار بحرانی باشد این سبک کارآیی ندارد.

 

تاریخ انتشار : شنبه 10 دسامبر 2016 دسته : مدیریت , مقالات بازدید : 467 بار نظرات : بدون نظر نویسنده : رایتک
مقالات مرتبط
برنامه ریزي سازمانی
سطوح برنامه ریزی سازمانی و مزایای آن برنامه ریزی سازمانی مدیر یا مدیران برنامه‌ریزی، برنامه‌ریزی را با یک تحلیل موقعیتی آغاز می‌‌نمایند و درچارچوب محدودیت زمانی و منابع، اطلاعات مرتبط با مسأله ...
فیدیک در EPC چیست؟ فیدیک در EPC چیست؟ فیدیک (FIDIC) نهادی بین المللی است که نام آن برای بسیاری از مهندسان و مدیران تداعی کننده مفاهیمی چون قراردادهای پیمانکاری و شرایط حقوقی می باشد. نام فیدیک ...
برنامه ریزی پروژه
فرآیند برنامه ریزی پروژه و کنترل آن مدیریت و کنترل و برنامه ریزی پروژه مدیریت پروژه مجموعه ای از ابزارها و تکنیک هایی است که موجب می شود فعالیت های پروژه بر اساس تقدم و تاخر با کیفیت مورد نظر و با صرف کمترین ...
مدیریت کسب و کار
گرایش مالی و بازاریابی مدیریت کسب و کار (MBA) مدیریت کسب و کار (MBA) مدیریت کسب و کار  (Master of Business Administration) یا به اختصار MBA (دوره mba) ، گنجینه ای است حاوی مهارتهای جدید و متفاوت برای حل مشکلات ...
مدیریت ریسک
مدیریت ریسک و فواید آن مدیریت ریسک مدیریت ریسک فرآیند شناسایی ،ارزیابی و کنترل ریسک های اتفاقی بالقوه ای است که مشخصا پیشامدهای ممکن آن ، خسارت یا عدم تغییر در وضع موجود می باشد. مدیریت ریسک یک شرکت ...
سازمان تأمین اجتماعی
سازمان تأمین اجتماعی و قوانین آن سازمان تأمین اجتماعی وقوانین مرتبط با فعالیت های پیمان کاری در روند افزایش جمعیت کشورها، به تدریج روستاها تبدیل به شهر شدند و پس از آن حکومت ها برای کنترل شهر ها مجبور به ...
دوره های آموزشی مرتبط
دوره آموزش حضوری رفتار سازمانی
تعداد ساعات دوره : 2 ماه 160 ساعت
نوع گواهینامه : مدرک رسمی وزارت علوم
نوع دوره : آموزش حضوری ، مجازی
قیمت : 450,000 تومان
تعداد ساعات دوره : 16 الی 32 ساعت
نوع گواهینامه : مدرک رسمی وزارت علوم
نوع دوره : آموزش حضوری ، مجازی
قیمت : 320,000 تومان
تعداد ساعات دوره : 2 ماه 100 ساعت
نوع گواهینامه : مدرک رسمی وزارت علوم
نوع دوره : آموزش مجازی , غیرحضوری
قیمت : 350,000 تومان
تعداد ساعات دوره : 2 ماه 100 ساعت
نوع گواهینامه : مدرک رسمی وزارت علوم
نوع دوره : آموزش مجازی , غیرحضوری
قیمت : 3,300,000 تومان
تعداد ساعات دوره : 2 ماه 100 ساعت
نوع گواهینامه : مدرک رسمی وزارت علوم
نوع دوره : آموزش مجازی , غیرحضوری
قیمت : 350,000 تومان
دوره DBA
تعداد ساعات دوره : 300 ساعت
نوع گواهینامه : مدرک رسمی وزارت علوم
نوع دوره : آموزش مجازی , غیرحضوری
قیمت : 4,500,000 تومان
نظرات شما
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
تلفن مشاوره مشاوره رایگان