مکان شما : صغحه نخست مقالات مدیریت آشنایی با مفاهیم اساسی در حسابداری مدیریتی
آشنایی با مفاهیم اساسی در حسابداری مدیریتی
image_pdf

در این نوشته به معرفی حسابداری مدیریت یا حسابداری مدیریتی می پردازیم و مفاهیم اساسی در حسابداری مالی را بیان می کنیم.

حسابداری مدیریتی

حسابداری مدیریت یا حسابداری مدیریتی بر استفاده از اطلاعات حسابداری برای مدیران در سازمانها، جهت مهیا کردن آنها برای تصمیم سازی کسب و کار آگاهانه تأکید دارد که به آنها اجازه می‌دهد تا کارکردهای کنترل و مدیریت خود را بهتر تجهیز نمایند.

حسابداری مدیریتی

مفاهیم اساسی در حسابداری مالی

هدف حسابداری فراهم کردن اطلاعات مالی مفید برای اتخاذ تصمیم گیری است.

اصول در حسابداری مالی به شرح زیر هستند:

•اصل بهای تمام شده

•اصل تطابق

•اصل تحقق درآمد

•اصل افشاء کامل

برای شرکت در دوره ی آموزشی حسابداری مدیریتی کلیک کنید.

اصل بهای تمام شده

به موجب اصل بهای تمام شده ، تمام رویدادهای مالی به بهای تمام شده در تاریخ وقوع ثبت و در صورت های مالی منعکس می شود و چنانچه بعدا ارزش پولی آنها افزایش یابد ، این افزایش شناسایی و ثبت نمی شود. منظور از بهای تمام شده هر دارایی، ارزش مبادله‌ای نقدی آن در تاریخ تحصیل است. پرداخت‌های اضافی به علت خریدهای نسیه و مدت دار جزء بهای تمام شده دارایی محسوب نمی‌گردند.بهای تمام شده که گاهی « بهای تمام شده تاریخی » نیز نامیده می‌شود دو نارسایی دارد:

الف – تغییرات ارزش داراییها در طول سالهای متمادی در نظر گرفته نمی‌شود.

ب – چون داراییها در طول سالهای متفاوت خریداری می‌گردند و مقیاس اندازه گیری بهای این داراییها پول می‌باشد و از طرف دیگر، ارزش پول دائماً یکسان نمی‌باشد، لذا به دلیل اختلاف در مقیاس اندازه گیری، جمع کردن یک دسته از داراییهایی که در طول سالهای متفاوت خریداری شده اند، خالی از اشکال نمی‌باشد.

اما با وجود همه نارسایی‌های فوق، به دلایل زیر، هنوز بهای تمام شده تاریخی مبنای ثبت و گزارشگری قرار می‌گیرد:

الف – بهای تمام شده، بر تخمین و ارزیابی مبتنی نبوده بلکه واقعی، قابل اندازه گیری و قابل اتکاء است.

ب – بهای تمام شده تاریخی در زمان تحصیل، نشان دهنده ارزش متعارف دارایی در آن تاریخ است.

ج – بهای تمام شده تاریخی، قابل رسیدگی و رد یابی است.

برای شرکت در دوره ی آموزشی حسابداری مدیریتی کلیک کنید.

اصل تحقق درآمد

اصل تحقق درآمد، زمان شناسایی درآمد و ثبت آن در حسابها و صورتهای مالی را تعیین می نماید. طبق این اصل، درآمد زمانی شناسایی می‌گردد که دو شرط زیر برقرار باشد:

الف – مبادله یا داد و ستدی صورت گرفته باشد.

ب – فرایند کسب سود، کامل شده باشد.

تکمیل فرایند کسب سود شامل تکمیل فروش یا انجام خدمت، انتقال مالکیت از فروشنده به خریدار، دریافت وجه نقد یا اطمینان از دریافت وجه نقد در آینده است.

طبق اصل تحقق درآمد، درآمد ناشی از فروش کالا باید در زمان فروش و مطابق « روش فروش» شناسایی گردد. زیرا در تاریخ فروش، فرایند کسب سود، کامل می‌گردد.

طبق اصل تحقق درآمد، درآمد ناشی از خدمات بر اساس میزان انجام خدمات شناسایی می‌گردد. زیرا میزان انجام خدمات، مبنایی جهت تشخیص تکمیل فرایند کسب سود است

مطابق اصل تحقق درآمد، مبالغ پیش دریافت مشتریان نباید به عنوان درآمد دوره محسوب گردد. زیرا فرایند کسب سود در مورد این مبادله هنوز تکمیل نشده است.

اصل تطابق

اصل تطابق هزینه با درآمد و یا به اختصار اصل تطابق یکی از اصول حسابداری تعهدی است که بر اساس آن هزینه‌های انجام شده باید بدون در نظر گرفتن زمان پرداخت در دوره‌ای که به وقوع پیوسته، ثبت شود بر خلاف حسابداری نقدی که در آن هزینه در زمان پرداخت آن ثبت می‌ گردد.

این اصل زمان شناسایی درآمد و ثبت آن در حسابها و صورتهای مالی را تعیین می‌نماید که طبق آن ، درآمد زمانی شناسایی می‌گردد که دو شرط زیر برقرار باشد:

•مبادله یا داد و ستدی صورت گرفته باشد.

• فرایند کسب سود(The Earning Process)، کامل شده باشد

اصل افشاء کامل

اصل افشاء ایجاب می‌کند که کلیه رویدادها و وقایع مالی با اهمیت مربوط به واحد تجاری به طور مناسب و کامل افشاء گردد. این اصل که بر کلیه جوانب گزارشگری مالی تأثیر دارد، واحد تجاری را ملزم به تهیه اطلاعات مورد نیاز برای بستانکاران و اعتبار دهندگان می‌نماید. این اطلاعات می‌تواند در متن صورتهای مالی یا در یاداشت‌های همراه این صورتها، افشاء گردند.روشهای مختلف افشا شامل موارد زیر است.

1- در متن صورتهای مالی به شکل انعکاس در داخل پرانتز

2- به صورت یادداشت توضیحی صورتهای مالی

3- حسابهای ارزشیابی: این روش برای افزایش یا کاهش مبلغ برخی از اقلام داراییها و بدهیها در متن صورتهای مالی ارائه می گردد.

 

برای شرکت در دوره ی آموزشی حسابداری مدیریتی کلیک کنید.

 

تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 آگوست 2017 دسته : مدیریت بازدید : 180 بار نظرات : بدون نظر نویسنده : رایتک
مقالات مرتبط
منشی
منشی یا مسئول دفتر خوب چه ویژگی هایی دارد؟ منشی یا مسئول دفتر خوب کیست؟ منشی حرفه ای کسی است که از استعدادها و خلاقیتش در جهت انجام دادن بهتر وظایفش بره می برد. او اهداف را شناسایی میکند، برنامه ریزی و سازماندهی می ...
سیستم مدیریت یکپارچه IMS
سیستم مدیریت یکپارچه IMS، مزایا و نحوه ی استقرار آن سیستم مدیریت یکپارچه IMS امروزه با رشد روز افزون صنعت و تکنولوژی، اکثر سازمانها به نقش سیستم های مختلف مدیریت در هدایت و یکپارچگی فعالیت ها در فرآیند کاری پی برده اند.سیستم ...
روش EPC
اهمیت مدیریت روش EPC علت‌ پیش‌ رفتن‌ بازار کار به‌ سوی‌ قراردادهای‌ EPC اولین‌ دلیل‌ اطمینان‌ کارفرما یا صاحب‌ کار از مبلغ‌ نهایی‌ و ...
ایمنی-بهداشت-محیط زیست
ایمنی، بهداشت و محیط زیست ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HES) (HSE) از سه کلمه بهداشت، ایمنی، محیط زیست تشکیل شده است. امروزه فلسفه HSEبا نگرشی نوین به مسائل بهداشت ،ایمنی وزیست محیطی در صنعت ،از اهمیت ...
مدیریت بحران در سازمان
مدیریت بحران در سازمان و روش های آن مدیریت بحران در سازمان بحران درکسب و کار می تواند هر چیزی باشد که می تواند شهرت یا خط مشی شرکت را تحت تاثیر قرار دهد. بسیاری از این حوادث در ابتدا ممکن است به نظر جدی ...
سیستم عامل میکروتیک
سیستم عامل میکروتیک ( RouterOS )  سیستم عامل میکروتیک (RouterOS) سیستم عامل میکروتیک بر پایه لینوکس است که به دلیل پایداری بسیار بالا امکان راه اندازی سریع و قیمت پایین در دنیای ارتباطات گسترش یافته است ...
دوره های آموزشی مرتبط
تعداد ساعات دوره : 16 الی 32 ساعت
نوع گواهینامه : مدرک رسمی وزارت علوم
نوع دوره : آموزش حضوری ، مجازی
قیمت : 320,000 تومان
مسئولین دفاتر
تعداد ساعات دوره : 16 الی 32 ساعت
نوع گواهینامه : مدرک رسمی وزارت علوم
نوع دوره : حضوری , غیرحضوری
قیمت : 300,000 تومان
تعداد ساعات دوره : 2 ماه 120 ساعت
نوع گواهینامه : مدرک رسمی وزارت علوم
نوع دوره : آموزش حضوری , مجازی
قیمت : 190,000 تومان
تعداد ساعات دوره : 2 ماه 100 ساعت
نوع گواهینامه : ارئه مدرک وزارت علوم
نوع دوره : آموزش مجازی , غیرحضوری
قیمت : 350,000 تومان
نظرات شما
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
تلفن مشاوره مشاوره رایگان