مکان شما : صغحه نخست مقالات مدیریت آشنایی با مفاهیم اساسی در حسابداری مدیریتی
آشنایی با مفاهیم اساسی در حسابداری مدیریتی

در این نوشته به معرفی حسابداری مدیریت یا حسابداری مدیریتی می پردازیم و مفاهیم اساسی در حسابداری مالی را بیان می کنیم.

حسابداری مدیریتی

حسابداری مدیریت یا حسابداری مدیریتی بر استفاده از اطلاعات حسابداری برای مدیران در سازمانها، جهت مهیا کردن آنها برای تصمیم سازی کسب و کار آگاهانه تأکید دارد که به آنها اجازه می‌دهد تا کارکردهای کنترل و مدیریت خود را بهتر تجهیز نمایند.

حسابداری مدیریتی

مفاهیم اساسی در حسابداری مالی

هدف حسابداری فراهم کردن اطلاعات مالی مفید برای اتخاذ تصمیم گیری است.

اصول در حسابداری مالی به شرح زیر هستند:

•اصل بهای تمام شده

•اصل تطابق

•اصل تحقق درآمد

•اصل افشاء کامل

برای شرکت در دوره ی آموزشی حسابداری مدیریتی کلیک کنید.

اصل بهای تمام شده

به موجب اصل بهای تمام شده ، تمام رویدادهای مالی به بهای تمام شده در تاریخ وقوع ثبت و در صورت های مالی منعکس می شود و چنانچه بعدا ارزش پولی آنها افزایش یابد ، این افزایش شناسایی و ثبت نمی شود. منظور از بهای تمام شده هر دارایی، ارزش مبادله‌ای نقدی آن در تاریخ تحصیل است. پرداخت‌های اضافی به علت خریدهای نسیه و مدت دار جزء بهای تمام شده دارایی محسوب نمی‌گردند.بهای تمام شده که گاهی « بهای تمام شده تاریخی » نیز نامیده می‌شود دو نارسایی دارد:

الف – تغییرات ارزش داراییها در طول سالهای متمادی در نظر گرفته نمی‌شود.

ب – چون داراییها در طول سالهای متفاوت خریداری می‌گردند و مقیاس اندازه گیری بهای این داراییها پول می‌باشد و از طرف دیگر، ارزش پول دائماً یکسان نمی‌باشد، لذا به دلیل اختلاف در مقیاس اندازه گیری، جمع کردن یک دسته از داراییهایی که در طول سالهای متفاوت خریداری شده اند، خالی از اشکال نمی‌باشد.

اما با وجود همه نارسایی‌های فوق، به دلایل زیر، هنوز بهای تمام شده تاریخی مبنای ثبت و گزارشگری قرار می‌گیرد:

الف – بهای تمام شده، بر تخمین و ارزیابی مبتنی نبوده بلکه واقعی، قابل اندازه گیری و قابل اتکاء است.

ب – بهای تمام شده تاریخی در زمان تحصیل، نشان دهنده ارزش متعارف دارایی در آن تاریخ است.

ج – بهای تمام شده تاریخی، قابل رسیدگی و رد یابی است.

برای شرکت در دوره ی آموزشی حسابداری مدیریتی کلیک کنید.

اصل تحقق درآمد

اصل تحقق درآمد، زمان شناسایی درآمد و ثبت آن در حسابها و صورتهای مالی را تعیین می نماید. طبق این اصل، درآمد زمانی شناسایی می‌گردد که دو شرط زیر برقرار باشد:

الف – مبادله یا داد و ستدی صورت گرفته باشد.

ب – فرایند کسب سود، کامل شده باشد.

تکمیل فرایند کسب سود شامل تکمیل فروش یا انجام خدمت، انتقال مالکیت از فروشنده به خریدار، دریافت وجه نقد یا اطمینان از دریافت وجه نقد در آینده است.

طبق اصل تحقق درآمد، درآمد ناشی از فروش کالا باید در زمان فروش و مطابق « روش فروش» شناسایی گردد. زیرا در تاریخ فروش، فرایند کسب سود، کامل می‌گردد.

طبق اصل تحقق درآمد، درآمد ناشی از خدمات بر اساس میزان انجام خدمات شناسایی می‌گردد. زیرا میزان انجام خدمات، مبنایی جهت تشخیص تکمیل فرایند کسب سود است

مطابق اصل تحقق درآمد، مبالغ پیش دریافت مشتریان نباید به عنوان درآمد دوره محسوب گردد. زیرا فرایند کسب سود در مورد این مبادله هنوز تکمیل نشده است.

اصل تطابق

اصل تطابق هزینه با درآمد و یا به اختصار اصل تطابق یکی از اصول حسابداری تعهدی است که بر اساس آن هزینه‌های انجام شده باید بدون در نظر گرفتن زمان پرداخت در دوره‌ای که به وقوع پیوسته، ثبت شود بر خلاف حسابداری نقدی که در آن هزینه در زمان پرداخت آن ثبت می‌ گردد.

این اصل زمان شناسایی درآمد و ثبت آن در حسابها و صورتهای مالی را تعیین می‌نماید که طبق آن ، درآمد زمانی شناسایی می‌گردد که دو شرط زیر برقرار باشد:

•مبادله یا داد و ستدی صورت گرفته باشد.

• فرایند کسب سود(The Earning Process)، کامل شده باشد

اصل افشاء کامل

اصل افشاء ایجاب می‌کند که کلیه رویدادها و وقایع مالی با اهمیت مربوط به واحد تجاری به طور مناسب و کامل افشاء گردد. این اصل که بر کلیه جوانب گزارشگری مالی تأثیر دارد، واحد تجاری را ملزم به تهیه اطلاعات مورد نیاز برای بستانکاران و اعتبار دهندگان می‌نماید. این اطلاعات می‌تواند در متن صورتهای مالی یا در یاداشت‌های همراه این صورتها، افشاء گردند.روشهای مختلف افشا شامل موارد زیر است.

1- در متن صورتهای مالی به شکل انعکاس در داخل پرانتز

2- به صورت یادداشت توضیحی صورتهای مالی

3- حسابهای ارزشیابی: این روش برای افزایش یا کاهش مبلغ برخی از اقلام داراییها و بدهیها در متن صورتهای مالی ارائه می گردد.

 

برای شرکت در دوره ی آموزشی حسابداری مدیریتی کلیک کنید.

 

تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 آگوست 2017 دسته : مدیریت بازدید : 52 بار نظرات : بدون نظر نویسنده : رایتک
مقالات مرتبط
رنگ
آشنایی با رنگ ها و تاثیرات روانی آن ها دایره رنگهای سنتی یا چرخه دوازده رنگ ایتن طبیعت سرشار از رنگها و جلوه های زیبای آن است. رنگها نقس مهمی در درک معانی پدیده هایی که انسان در زندگی روزمره ی خویش با آن ها مواجه ...
دوربین
آشنایی با دوربین های عکاسی درس اول خوب اول از همه بیایم با دوربین های عکاسی به عنوان اصلی ترین ابزار کارمون تا حدی آشنا بشیم: "هر دوربین عکاسی"، چه آنالوگ و چه دیجیتال، چه بسیار کوچک در حد دوربینهای ...
digital marketing
digital marketing یا بازاریابی اینترنتی مفهوم بازاریابی اینترنتی( digital marketing ) در یک عبارت ساده می توان گفت، بازاریابی اینترنتی یا digital marketing شامل فعالیت هایی می باشد که در وب سایت خود، شبکه های ...
سیستم های اطلاعاتی
سیستم های اطلاعاتی در مدیریت mba گرایش سیستم های اطلاعاتی در مدیریت mba سیستم های اطلاعاتی را می توان مجموعه ای از عناصر وابسته به هم تعریف کرد که وظیفه ی جمع آوری ، پردازش، ذخیره و توزیع کردن اطلاعات به ...
BRAND موفق را چگونه ایجاد نماییم؟ BRAND موفق را چگونه ایجاد نماییم؟ معرفی BRAND BRAND مفهومی بیش از یک محصول یا خدمت است. امروزه بسیاری از کامپیوتر ها، خودرو ها، کفش ها، حسابهای بانکی و … تفاوت ...
نتایج جستجو
دلایل استفاده از سئو سایت و تاثیر آن در نتایج جستجو سئو سایت فعالان عرصه تجارت الکترونیک، آوردن بازدیدکننده به سایت را برای موفقیت در دنیای وب و تجارت آنلاین ضروری می‌دانند. فرقی نمی‌کند که سایت چه می‌فروشد و چه ...
دوره های آموزشی مرتبط
تعداد ساعات دوره : 16 الی 32 ساعت
نوع گواهینامه : مدرک رسمی وزارت علوم
نوع دوره : آموزش حضوری ، مجازی
قیمت : 320,000 تومان
تعداد ساعات دوره : 2 ماه 120 ساعت
نوع گواهینامه : مدرک رسمی وزارت علوم
نوع دوره : آموزش حضوری , مجازی
قیمت : 190,000 تومان
تعداد ساعات دوره : 2 ماه 100 ساعت
نوع گواهینامه : ارئه مدرک وزارت علوم
نوع دوره : آموزش مجازی , غیرحضوری
قیمت : 350,000 تومان
مسئولین دفاتر
تعداد ساعات دوره : 16 الی 32 ساعت
نوع گواهینامه : مدرک رسمی وزارت علوم
نوع دوره : حضوری , غیرحضوری
قیمت : 300,000 تومان
نظرات شما
هنوز دیدگاهی ثبت نشده
تلفن مشاوره مشاوره رایگان